Jak zorganizować legalny konkurs na Facebooku?

Jak zorganizować legalny konkurs na Facebooku?

Konkurs na Facebooku to temat rzeka. Wiele już na ten temat napisano, wiele powiedziano. Użytkownicy niby są świadomi ryzyka jakie ponoszą, ale wciąż można spotkać wiele postów, które łamią regulamin Facebooka lub – co gorsza – polskie prawo.

 

Najważniejsze w skrócie:

  • Konkurs na Facebooku musi posiadać regulamin
  • Zadanie konkursowe nie może być za trudne – musi być adekwatne do nagrody
  • Zadanie konkursowe powinno być kreatywne, zmuszać użytkowników do myślenia – wtedy będzie wartościowe dla organizatora i marki.
  • Nie wolno wymuszać działań na Facebooku (polub, udostępnij, oznacz kogoś)
  • Nie wolno losować zwycięzców, za to są potężne kary

  1. Promocje
  2. W przypadku korzystania z serwisu Facebook do przekazywania informacji na temat promocji lub do przeprowadzania promocji (np. konkursów lub loterii) organizator odpowiada za zgodną z prawem obsługę tej promocji, w tym za:
  3. oficjalny regulamin;
  4. warunki oferty i wymagania wstępne (np. ograniczenia dotyczące wieku i miejsca zamieszkania);
  5. zgodność z przepisami i warunkami dotyczącymi nagród oferowanych w ramach promocji (np. zarejestrowanie promocji i uzyskanie wszelkich obowiązkowych zezwoleń).
  6. Promocje na Facebooku muszą zawierać następujące zapisy:
  7. pełne zwolnienie serwisu Facebook z odpowiedzialności przez każdego uczestnika;
  8. informację, że promocja nie jest w żaden sposób sponsorowana, popierana ani przeprowadzana przez serwis Facebook ani z nim związana.
  9. Promocje można przeprowadzać na stronach lub w aplikacjach na Facebooku. Do przeprowadzania promocji nie można wykorzystywać prywatnych osi czasu ani połączeń ze znajomymi (np. niedozwolone jest stosowanie rozwiązań typu „udostępnij na swojej osi czasu, aby wziąć udział w promocji”, „udostępnij na osi czasu znajomego, aby uzyskać dodatkowe udziały w promocji” czy „oznacz znajomych w tym poście, aby wziąć udział w promocji”).
  10. Facebook nie pomaga w przeprowadzaniu promocji. Administrator promocji korzysta z serwisu Facebook do administrowania promocją na własną odpowiedzialność.

 

Co to oznacza w praktyce?

Aby przeprowadzić legalny konkurs na Facebooku należy pamiętać, że post konkursowy nie może wymuszać żadnej aktywności związanej ze stroną lub innymi użytkownikami. Nie wolno więc warunkować udziału w konkursie tym, że użytkownik musi polubić stronę, oznaczyć znajomych czy udostępnić post. Tak więc post napisany w taki sposób: Polub naszą stronę, udostępnij ten post i oznacz w komentarzu osobę, z którą zrealizujesz naszą nagrodę łamie wszystkie wymienione w tym akapicie zasady i zgodnie z regulaminem Facebooka w takiej formie nie może się odbyć.

 

Legalny konkurs na Facebooku musi też posiadać regulamin, w którym wyraźnie będzie napisane, kto jest organizatorem konkursu oraz informacja, że Facebook nim nie jest. W regulaminie musi też być informacja na podstawie jakich kryteriów zostaną wybrani laureaci. Pod żadnym pozorem nie wolno jednak losować zwycięzców. Aby urządzić losowanie należy mieć zgodę Krajowej Izby Skarbowej, której brak może skutkować nałożeniem kary nawet do kilku milionów złotych! zarówno dla organizatora loterii jak i dla jej uczestników.

W takim przypadku chwilowa blokada czy skasowanie konta na Facebooku wydaje się niewielką karą, jednak dlaczego ryzykować miesiące czy czasem lata swojej pracy organizując nieprzemyślany konkurs na Facebooku?

Chcąc jednak zorganizować loterię na Facebooku, należy pamiętać o tym, żeby:

– złożyć wniosek do Izby Celnej o zgodę na przeprowadzenie takiej loterii;

– wpłacić 10% wartości brutto puli nagród jako opłatę za zezwolenie;

– nadzór nad loterią musi mieć osoba ze specjalnym Świadectwem Ministerstwa Finansów.

 

No dobra, już wiesz czego nie wolno. Teraz napiszę jak powinien wyglądać legalny konkurs na Facebooku

Jeśli nie prowadzisz profilu informacyjnego, rozrywkowego czy typowego B2C, to na początku zastanów się czy konkurs pasuje do charakteru Twojego idealnego klienta. Owszem, jest to jedna z najskuteczniejszych form obecności na Facebooku, ale czy Twoi użytkownicy akurat tego potrzebują?

Jeśli odpowiedź jest twierdząca, to ważnym elementem jest wybór celu. Najczęściej konkursy robi się po to, aby:

– zdobyć nowych fanów,

– zaangażować obecnych,

– zwiększyć rozpoznawalność marki,

– wypromować nowy produkt,

– lub zbadać preferencje swoich klientów.

Musi być łatwe – im więcej użytkownik będzie musiał się napracować przy rozwiązywaniu konkursu, tym mniej będzie zgłoszeń. Do łatwych zadań zaliczam wrzucenie dłuższego komentarza nt. marki, produktu lub zamieszczenie zdjęcia,

chyba, że

Nagroda będzie atrakcyjna – trudność zadania konkursowego powinna być wprost proporcjonalna do nagrody. Więcej możemy wymagać od użytkownika jeśli nagrodą będzie tygodniowa wycieczka do Australii dla dwóch osób niż od takiego, któremu damy bilet do kina czy voucher na 30% rabatu w kwiaciarni.

Jeśli zadanie konkursowe będzie osadzone w marce i dzięki niemu uzyskasz informację zwrotną na temat twojego produktu – zyskujesz podwójnie. Taką wiedzę ciężko się zdobywa, konkurs jest jednym z najskuteczniejszych elementów jej pozyskiwania.

 

 

Podsumowując

Konkurs na Facebooku tylko z pozoru jest prosty. Istnieje wiele momentów, w których można łatwo złamać regulamin lub prawo, przez co niewinna zabawa może okazać się bardzo kosztowna. Niemniej warto, ponieważ wciąż jest to jeden z najbardziej angażujących formatów. Robiąc konkurs na Facebooku można też uzyskać bardzo cenne informacje na temat produktów czy usług.

Dobrze przygotowany konkurs może dać nie tylko zaangażowanie i dużo dobrego jakościowo contentu. To też dobre narzędzie do tego, aby pozyskać nowych fanów.

Jest jeszcze jeden zasadniczy cel, który w momencie zakomunikowanych zmian przez Facebooka, ma ogromną zaletę. Zdobycie listy messengerowej. Dzięki komentarzom możesz połączyć post z messengerem i w przyszłości komunikować się indywidualnie! I to bezpłatnie.

EDIT:

Jako organizator konkursu będziesz przetwarzał dane osobowe (np. imię, nazwisko, adres mailowy), nakłada to na ciebie obowiązki zawarte w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych, a po 25 maja 2018 r. RODO (Ogólne rozporządzenie o ochronie danych). Co to dla Ciebie oznacza?

  1. Jeśli będziesz chciał rozsyłać coś uczestnikom konkursu, musisz uzyskać od nich zgodę (ni może być domniemana)
  2. Musisz poinformować osoby, których dane zbierasz o:
  • adresie swojej siedziby, pełnej nazwie, danych kontaktowych
  • źródle danych, podstawie prawnej przetwarzania
  • prawie dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawienia
  • celu i zakresie zbierania i przetwarzania danych
  • prawnie uzasadnionych interesach realizowanych przez administratora
  • odbiorcach danych osobowych
  • gdy jest taka konieczność – informacje o zamiarze przekazania danych osobowych do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej oraz o właściwych zabezpieczeniach i możliwościach uzyskania kopii danych
  • czasie, przez który dane osobowe będą przechowywane
  • prawie do żądania dostępu do danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub o prawie do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania  do przenoszenia danych
  • prawie do cofnięcia zgody w dowolnym momencie
  • prawie wniesienia skargi do organu nadzorczego
  • tym, czy podanie danych jest obowiązkowe, jakie są konsekwencje ich niepodania
  • tym, czy podanie danych jest wymogiem ustawowym, umownym lub warunkiem zawarcia umowy
  • zautomatyzowanym podejmowaniu decyzji

 

Chcesz mieć dobrze przygotowany, a przede wszystkim SKUTECZNY konkurs na Facebooku? Skontaktuj się z nami. Opracujemy go dla Ciebie.

 

->SPRAWDŹ JAK WYGLĄDA WSPÓŁPRACA Z NAMI